✔  BEZPŁATNA DOSTAWA W 24H       ✔   30 DNI NA ZWROT       ✔   WYGODNE ZWROTY

Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
SuperBezpieczneTM zakupy
SuperFair.Shop badge

Co daje sauna i jak z niej korzystać? Moc korzyści dla ciała i ducha!

2023-08-29
Co daje sauna i jak z niej korzystać? Moc korzyści dla ciała i ducha!

Do korzystania z dobrodziejstw sauny nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Działanie wysokiej temperatury poprawia krążenie i stabilizuje przemianę materii, dobrze wpływa na odporność i sprawia, że cera samoistnie pozbywa się zanieczyszczeń. Jeśli potrzebujesz jeszcze więcej dowodów, dlaczego warto korzystać z sauny lub chcesz wiedziesz, jak robić to bezpiecznie i higienicznie - zapraszamy do lektury!

Odpowiednie korzystanie z sauny może bardzo pozytywnie wpłynąć na zdrowie i urodę. To naturalny sposób na wzmocnienie odporności oraz poprawę samopoczucia. Mimo że korzyści płynących z saunowania jest tak wiele, często zapominamy o jej istnieniu i rzadko pozwalamy sobie na ten rodzaj dbania o siebie. Podaruj prezent sobie i swojemu ciału - wpisz saunę na swoją zdrowotną listę już dziś!

Jakie są przeciwwskazania do korzystania z sauny?

Zanim wybierzesz się do sauny, upewnij się, że stan Twojego zdrowia nie stwarza ku temu żadnych przeciwskazań. Niestety, mimo że sauna po pierwsze uzdrawia i wzmacnia organizm, istnieją sytuacje, gdy korzystanie z niej nie jest wskazane. Są to choćby przypadki chorób serca (niewydolność, niedawny zawał) lub płuc (astma, gruźlica i inne lżejsze infekcje), a także ostrych stanów reumatycznych, nowotworów czy niektórych zaburzeń hormonalnych. Pamiętaj także, że jeżeli spodziewasz się dziecka, z saunowaniem wstrzymaj się przynajmniej do porodu.

By zapewnić sobie spokojny pobyt w saunie, nie martwiąc się o ryzyko zasłabnięcia, zadbaj o to, byś w saunie nie był sam. Pod żadnym pozorem nie wchodź do kabiny po zażyciu jakichkolwiek używek, które mogą obniżyć Twoją reaktywność lub źle wpłynąć na świadomość. Z sauną jest jak z głęboką wodą - nieodpowiedzialne korzystanie z jej uroków może być bardzo niebezpieczne!

Jakie są rodzaje sauny?

  1. Tradycyjna sauna fińska (sauna sucha) - to najbardziej popularny rodzaj sauny, w której temperatura wynosi około 80-100 stopni Celsjusza. Sauna fińska korzysta z suchego gorącego powietrza i pieca do podgrzewania kamieni, na które jest wlewana woda.
  2. Sauna infrared (sauna na podczerwień)- to rodzaj sauny wykorzystujący promieniowanie podczerwone do podgrzewania ciała bez konieczności podgrzewania całego otoczenia. Temperatura wewnątrz tego rodzaju sauny może wynosić od 40-60 stopni Celsjusza.
  3. Sauna mokra - to rodzaj sauny, w której para jest tworzona poprzez podgrzewanie kamieni i wlewaniu na nie wody. Temperatura wewnątrz tej sauny wynosi około 50-60 stopni Celsjusza, a wilgotność jest wysoka.
  4. Sauna solna - to rodzaj sauny, w której na wewnętrznych ścianach są nanoszone bloki soli, aby tworzyć mikroklimat, podobny do tego nadmorskiego. Ma to korzystny wpływ na układ oddechowy i skórę. 

Sauna parowa (inaczej zwana łaźnią parową)

O czym pamiętać i ile powinna trwać sesja w saunie?

Wchodząc do sauny, zostaw na zewnątrz wszystko, co mogłoby mocno się nagrzać i spowodować oparzenia - biżuteria, klapki i okrycia mające w składzie lycrę muszą zostać na zewnątrz. Zmyj makijaż i unikaj stosowania kremów i balsamów - mogłyby one zatkać pory i zniweczyć cały dobroczynny efekt. Możesz także zakryć włosy specjalną czapką. Tuż przed skorzystaniem z sauny staraj się unikać bardzo obfitych posiłków i dużego wysiłku fizycznego. Jeśli więc jesteś wypoczęta, trzeźwa i nieprzejedzona - możesz bez obaw zaczynać korzystanie z saunowego rytuału!

Odpręż się i pozwól swoim mięśniom uwolnić wszelkie napięcia. Zawsze możesz dostosować liczbę stopni do swoich potrzeb. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z sauną, spróbuj niższych temperatur (pamiętaj o zasadzie głoszącej, że na niskich półkach panują niższe temperatury, na wyższych zaś wyższe). Co jakiś czas staraj się jednak zerkać na zegarek - zbyt długie przebywanie w saunie może Ci zaszkodzić. Maksymalny czas jednego seansu nie powinien przekraczać 15 minut. Średnio dla osoby początkującej zaleca się jednorazowe wejście do kabiny na około 12 minut. Po wyjściu z sauny uzupełnij płyny. Najlepiej napij się wody - gdy razem z potem organizm wydali toksyny i zanieczyszczenia, łatwo o odwodnienie.

Zalety korzystania z sauny

Zalet sauny jest bardzo dużo. Seans w saunie pozwala się zrelaksować i kojąco wpływa na całe ciało, usuwając z organizmu zanieczyszczenia i toksyny. Warto pamiętać, że ma również zdolność niezwykłego oczyszczania skóry twarzy! Dlatego właśnie przed skorzystaniem z sauny warto całkowicie usunąć makijaż i powstrzymać się od nakładania kremów. Rozszerzone i niezatkane pory same usuną niepotrzebne zanieczyszczenia ze struktury cery, byś po wyjściu z sauny z miejsca zauważyła różnicę w jej miękkości i gładkości!

Pod wpływem zwiększenia temperatury ciała, krążenie krwi w organizmie zostaje znacznie przyspieszone. To z kolei pobudza pracę nerek i przyspiesza metabolizm, co przekłada się na szybsze wydalanie toksyn i nagromadzonych w organizmie szkodliwych substancji. Znakomitym przykładem jest choćby nadmiar soli, który nie tylko nie sprzyja dobremu zdrowiu ogólnemu, lecz również zatrzymuje wodę w organizmie. W efekcie, gdy jest jej za dużo, możesz czuć się nienaturalnie opuchnięta i ociężała. Wraz z intensywnym wydzielaniem potu w saunie ciało wydala nagromadzone w nadmiarze pokłady soli, co może sprawić, że poczujesz się lżejsza. Pobudzona pod wpływem temperatury przemiana materii pozwala skuteczniej spalać tkankę tłuszczową i pomaga w walce z cellulitem, a więc przyczynia się do jędrności skóry.

Nie możesz zapomnieć, że saunowanie to nie tylko nagrzewanie! Tuż po seansie w kabinie zafunduj swojemu ciału ochładzanie w formie zimnego prysznica. Zabieg ten po pierwsze usuwa z powierzchni skóry toksyny, które organizm wyrzucił pod wpływem wysokiej temperatury. Po drugie, pozwala zamknąć rozszerzone pory i na powrót unormować wydzielanie potu oraz pozytywnie wpływa na poprawę odporności organizmu.

Co zabrać na saunę?

Pamiętaj, konieczność przebywania w saunie bez żadnych ubrań to mit! Jeżeli ten nakaz mógłby to sprawić, że będziesz czuć się niekomfortowo i wolisz chronić swoją intymność, nikt nie może zmusić Cię do negliżu w saunie! Czy w takim razie do sauny powinno się wchodzić w stroju kąpielowym lub bieliźnie? Otóż, także nie! Takie praktyki nie mieszczą się w saunowej etykiecie, a poza tym są również niezdrowe. Materiał, z którego wykonana jest większość kostiumów kąpielowych pod wpływem wysokiej temperatury panującej w saunie może wytwarzać szkodliwe substancje w postaci lotnych toksycznych związków. Przebywanie w saunie w standardowym stroju jest również mało higieniczne - łatwo wówczas o podrażnienia i infekcje, a nawet poparzenia. Na szczęście na rynku istnieją unikatowe i całkowicie bezpieczne kostiumy stworzone z myślą o saunowaniu! Takie stroje uszyte są z bezpiecznej dla skóry, miękkiej bawełny, a ich krój zapewnia odpowiedną cyrkulację powietrza.

W drodze do sauny weź ze sobą czysty ręcznik, szlafrok lub specjalne prześcieradło. Zadbaj o to, by nie siadać bezpośrednio na deskach saunowych ławek - okrycie siedzenia ręcznikiem pomoże zachować większą higienę.

Uważnie słuchaj swojego organizmu i pozwól mu się odprężyć - gwarantujemy, że skorzysta na tym zarówno Twoje ciało, jak i umysł!

Przeczytaj również:

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2023
pixel